Srážky ultrarelativistických iontů

V popředí zájmu současné jaderné fyziky je studium vlastností silně interagující jaderné hmoty za extrémních podmínek, které panovaly ve Vesmíru krátce po jeho vzniku. Velký třesk je v laboratorních podmínkách simulován pomocí srážek dvou jader urychlených na ultrarelativistické energie, při kterých je hmota stlačena a zahřáta do stavu s extrémními hodnotami hustoty energie a teploty, kdy nukleony (protony a neutrony) srážejících se jader přestávají existovat. Na jejich místo nastupují kvarky a gluony doposud uvězněné uvnitř nukleonů a jaderná hmota se na krátký okamžik přeměňuje do nové fáze - kvarkového-gluonového plazmatu (QGP). Podobně jako tomu bylo několik mikrosekund po vzniku Vesmíru, při dalším rozpínání hmota chladne, její hustota a teplota klesají a hmota se navrací do stavu, kdy jsou kvarky a gluony vázány v hadronech.

STAR experiment

STAR (Solenoidal Tracker At RHIC)

STAR je multifunkční experiment s velkou akceptancí umožňující širokou řadu unikátních měření přispívajících k celkovému porozumění vlastností srážek těžkých iontů na urychlovači RHIC v BNL. RHIC je všestranný hadronový urychlovač, který umožňuje studium fázového diagramu jaderné hmoty ve velkém rozsahu energií jádro-jaderných srážek (7 -200 GeV v těžišťovém systému na nukleon-nukleonový pár) společně s možností srážek různých druhů atomových jader (od protonu až po uran).

star detektor rhic

Schéma experimentu STAR na urychlovači RHIC

V minulých letech se výzkum v experimentu STAR soustředil zejména na studium vlastností horké a husté jaderné hmoty ve srážkách jader zlata (Au) při nejvyšší energii urychlovače RHIC (200 GeV) společně s měřením vlasností tzv. chladné jaderné hmoty v malých srážkových systémech (proton+proton, proton+Au nebo deuteron+Au), ve kterých se neočekává vznik QGP. V roce 2018, proběhlo měření tzv. isobarických srážek jader ruthenia (96Ru+96Ru) a zirkonia (96Zr+96Zr) s cílem detailního pochopení chirálního magnetického efektu. Toto studium má fundamentální impakt nad rámec vysokoteplotní QCD.

V nejbližších letech bude v experimentu STAR kladen důraz zejména na hledání kritického bodu fázového diagramu jaderné hmoty v rámci dedikovaného fyzikálního programu Beam Energy Scan (BES), umožňujícího měření vlastností hmoty v Au+Au srážkách při různých energiích srážky. Po velmi úspěšné první fázi programu BES ukončené v roce 2014, která poskytla nadějné náznaky při energii srážek pod energií 20 GeV, bude v rámci druhé fáze programu BES studováno několik pozorovatelných s vyšší statistikou a zdokonalenými detektory experimentu STAR v rozsahu energií od 7.7 do 19.6 GeV, resp. v rozsahu 3 až 7.7 GeV, kdy urychlovač RHIC a experiment STAR budou operovány v režimu pevného terčíku. Vysoké statistiky dat při těchto velmi nízkých energiích na urychlovači RHIC bude dosaženo díky novému chlazení nízkoenergetickými elektrony a podélnému zvětšení balíčku urychlovaných iontů, což povede ke zvýšení luminosity urychlovače RHIC.

star_fazovy